DPF (Diesel Particulate Filter) este un filtru gandit sa previna emisiile de particule (funingine) la motoarele diesel atunci cand functioneaza in oras, urmand ca regenerarea (curatarea) sa se efectueze in afara orașului, pe cat posibil.
Atunci cand acest filtru se umple cu funingine este pornit procesul de regenerare, decizia fiind luata cand masa de particule se apropie de un anumit prag (de obicei in jur de 20-30 grame).
Aceasta masa nu este determinata prin cantarire ci prin evaluarea diferentei de presiune amonte/aval de pe DPF (atunci cand masa de particule din DPF creste, creste si presiunea de la intrarea in DPF).
Procesul de regenerare incepe atunci cand DPF-ul este incarcat si masina se afla in treapta a patra sau mai mare, motorul cald si motorina in rezervor peste un sfert. Daca nu se indeplinesc conditiile de mai sus si filtrul devine foarte incarcat atunci procesul este pornit chiar si in traficul de oras, dar motorul e cald si motorina suficienta. La unele masini, depinzand si de uzura motorului si de gradul de imbacsire al filtrului regenerarea se face cam la 500km, la altele mai des. Depinde, evident, si de stilul de condus si trafic.
Ideal ar fi ca cel putin o data pe saptamana sa se mearga pe o portiune de drum in care sa se indeplineasca cele mai de sus: treapta a patra sau mai mare, temperatura apei si nivelul motorinei, pentru cam 15-30km – atat ii ia procesului de regenerare.
La relanti am observat ca dureaza mai mult si are tendinta de a repeta regenerarea mai devreme decat atunci cand o face in regim de autostrada.In functie de eficienta regenerarii, asa cum este masurat pe senzorul de presiune diferentiala, avem trei rezultate: daca se oxideaza pana in 40% operatiunea a esuat, intre 40% si 80% procesul este complet si peste 80% este vazut ca o regenerare totala.
La un anumit numar de regenerari esuate se aprinde becul „check engine”, care poate semnaliza o avarie a unei componente a sistemului.Exista doua tipuri de procese de regenerare :
– cu postcombustie (Euro4 si unele Euro6): motorina necesara procesului este injectata in ciclul de postcombustie
– cu injector separat (Euro5): motorina este pulverizata spre DPF cu un injector dedicat
Din cauza faptului ca ambele procese produc o temperatura ridicata a compartimentului motor este posibil ca uleiul sa isi piarda din proprietati mai devreme decat in mod normal (10-15k km sau un an) si atunci veti primi mesajul de „Service oil” inainte de indeplinirea conditiilor normale. Asta se intampla in mod special la motoarele diesel folosite preponderent in oras, eventual conduse si mai sportiv.