Curatare EGR cu solutie speciala
Procedura implica demontarea EGR-ului si curatarea acestuia cu solutii speciale
Ce este EGR?
EGR-ul (Exhaust Gas Recirculation), numit si supapa EGR, valva EGR sau clapeta EGR, este un sistem ce are rolul de recirculare a gazelor de esapament, facand parte din circuitul esapamentului. Se afla pozitionat in compartimentul motor, intre tractul de admisie si sistemul de esapament. Functie de modul in care este controlat de Unitatea de control a injectiei motorului, poate fi:
- vacuumatic (de regula la Euro 4) , compus din: electrovalva de control a supapei EGR, capsula de vacuum, uneori senzor de pozitie, racitor EGR, tubulatura de vacuum.
- electric (la Euro 5), compus din motoras electric de control pas cu pas al supapei EGR, senzor de pozitie, racitor EGR.
Ce rol are EGR si ce face acesta?
Pe scurt, circuitul functioneaza astfel: aerul din admisie ajunge in cilindrii, unde se produce arderea cu degajare de gaze fierbinti. O parte se elimina prin galeria de evacuare, iar o alta parte ajung in EGR, apoi trec printr-un racitor si revin in admisie.
Rolul supapei EGR este in principal de reducere a oxizilor de azot, care se formeaza la temperaturi de peste 1600 Kelvin (cca.1300 oC), prin scaderea temperaturii maxime din camera de ardere.
Supapa EGR are doua pozitii principale: deschisa si inchisa, desi se poate gasi in orice stare intermediara. Ea este inchisa la pornirea motorului. In timpul mersului in gol si la viteze mici, este suficienta putina putere, deci, o cantitate mica de oxigen, astfel incat supapa se deschide treptat, gradual. La ralanti, poate fi deschisa 90%.
Clapeta EGR nu sta permanent deschisa, ci numai la ralanti, la turatii mici si medii, sau la temperaturi scazute (iarna).
La turatii mari, atunci cand este nevoie de mai mult cuplu si putere, cum ar fi acceleratia completa, supapa EGR este inchisa, pentru a permite sa patrunda mai mult oxigen in cilindru, obtinand un demaraj maxim.
Prin recircularea gazelor arse, scade considerabil temperatura in cilindrii, deoarece aerul curat si rece contine oxigen si hidrogen care produc explozie si ardere la temperaturi foarte mari, spre deosebire de gazele recirculate care nu mai contin nimic, sunt racite puternic inainte de reintroducerea in admisie, pana la o temperatura optima de functionare a motorului si nu mai creeaza conditii de producere de noxe.
La ambele tipuri de motoare, supapa EGR foloseste pentru a controla cand si in ce cantitati vor fi adaugate gazele de esapament in aerul de admisie. Aceasta componenta este alcatuita dintr-o supapa cu butuc si o lama, care fie permite trecerea gazelor de esapament, fie blocheaza drumul spre sistemul de admisie al motorului.
Mai exista si anumiti senzori, cum ar fi contorul de masa de aer MAF, unitatea de comanda a motorului, care calculeaza cantitatea optima si emite comenzile corespunzatoare supapei EGR. Supapa EGR este controlata print-o unitate de vid.
La deschiderea supapei de evacuare (in interior), calea de circulatie a gazelor de esapament prin tractul de admisie este permisa. La un capat al supapei EGR se afla conexiunile electronice care controleaza supapa.
Celalalt capat consta dintr-un conector care conecteaza supapa la cilindrii. In mijloc supapa are o alta parte de conectare. Carcasa mai este numita si camera supapei. Adevarata supapa se afla ascunsa in interiorul camerei supapei.
Simptomele unui EGR care nu lucrează în parametri:
Simptomele defectării acestei componente diferă în funcţie de mai mulţi factori, dar pot fi:
- pornire greoaie
- saturare filtru dpf
- lipsa de performanţă a motorului
- timp mai mare de încălzire a motorului
- fum de culoare neagră
- erori în bord
- limitarea funcţionării motorului în parametri
Din cauza depunerilor, cauzate în general de gazele nearse blocate în EGR, această componentă poate să se blocheze pe închis, pe deschis, sau chiar să se defecteze partea electrică (la anumite modele). Pentru a afla exact starea supapei EGR, o diagnoză profesională, cu urmărirea parametrilor, ar trebui să ofere un răspuns exact.
Recomandăm curăţarea supapei EGR preventiv, o dată pe an, pentru a evita eventuale probleme.
Previne aparitia acestor probleme prin curatarea acestuia.
Procedura implica demontarea EGR-ului si curatarea acestuia cu solutii speciale. Durata procedurii variaza in functie de amplasarea acestuia in comportamentul motor.
Cauze care pot accelera blocarea acestei componente cu depuneri:
– mers prodominant urban
– mers subturat
– uzura motorului
– arderea incompletă din camera de ardere (combustibil de slabă calitate, filtre îmbâcsite etc.)